اخبار

۱۵سال در انتظار احداث یک جاده روستایی/راهی که از مسیر مرگ می‌گذرد

(بدون دیدگاه)


کلاس آموزشی توجیهی آشنایی با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

(بدون دیدگاه)


غار «شگفت» شگفتی‌ساز می‌شود

(بدون دیدگاه)


بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری از بخش ندوشن

(بدون دیدگاه)


ضرورت توسعه بخش ندوشن با حفظ هویت تاریخی منطقه و نگهداشت جمعیت روستایی

(بدون دیدگاه)


نقش سواد رسانه‌ای در تشخیص اخبار صحیح/ شایعاتی که نباید باور کنیم

(بدون دیدگاه)


برگزاری کارگاه آموزشی آیین همسرداری و تربیت فرزندان

(بدون دیدگاه)


شب شعر ومحفل ادبی شهر ندوشن برگزار شد/ تصاویر

(بدون دیدگاه)


شناسایی ۵۰ خانه در بخش ندوشن جهت فعالیت جهادی

(بدون دیدگاه)


پیام تبریک بخشدار ندوشن به مناسبت روز خبرنگار

(بدون دیدگاه)


خبرنگاران پیشگامان خط مقدم عدل و انصاف

(بدون دیدگاه)


رسالت خبرنگار بر پایه ی صداقت است

(بدون دیدگاه)


نبود اعتبار، عامل توقف اجرای پروژه احداث جاده ندوشن-ورزنه

(بدون دیدگاه)


فلسفه حج چیست؟/ چرا باید به حج برویم؟

(بدون دیدگاه)


اخبار کوتاه ندوشن

(بدون دیدگاه)


شماره خبر: 18417 بدون دیدگاه انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ نسخه چاپي ارسال به دوستان

روز قدس، یادآور  مظلومیت فلسطین

محمد رضا احمدی ندوشن/

روز قدس، یادآور مظلومیت فلسطین

روز قدس، یادآور بیش از نیم‌قرن مظلومیت ملتی در برابر رژیمی سفاک و جعلی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای ندوشن؛ محمد رضا احمدی ندوشن/ بیت المقدس یکی از شهرهای تاریخی ومذهبی جهان به شمار می رود . این شهر با قدمتی که به ۳۵ قرن پیش می رسد حائز اهمیت خاص بوده است و از دیرباز کانون توجه بزرگترین ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) قرار داشته است . به همین جهت آثار و بناهای زیادی از این ادیان در مناطق مختلف این شهر به چشم می خورد . طبق برخی روایات این شهر توسط حضرت سلیمان بن داود ساخته شده است .
این شهر تاریخی، مذهبی و معنوی از آغاز ظهور دین اسلام مورد توجه قرار گرفته و به خاطر امتیازها و ویژگیهایی که داشته، از همان صدر اسلام به عنوان سومین شهر مقدس مسلمانان بعد از مکه و مدینه به حساب می آمده است.
از روزهای نخستین ظهور اسلام، مسلمانان موظف شدند تا آنجا را به عنوان قبله نخستین خود قرار داده و نمازهایشان را به سمت مسجدالاقصی و قدس شریف بخوانند . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، به سوی قدس نماز می خواند.
با توجه به این نکته، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گذشته از ۱۳ سالی که در مکه به سوی مسجد الاقصی نماز می خواند، بعد از هجرت نیز تا سال دوم هجری (حداکثر حدود ۱۷ ماه) در موقع نماز و نیایشهای مذهبی بیت المقدس را قبله خود قرار می داده است; از این رو این شهر شریف قبله نخستین مسلمانان شناخته می شود.
همچنین معراج رسول خدا صلی الله علیه و آله از مسجد الاقصی در شهر قدس آغاز شد . خداوند متعال در این مورد می فرماید: «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا»
در سال ۱۵ هجری (۶۳۶ م) نیروهای مسلمان، پس از فتح شام به سوی شهر بیت المقدس روی آوردند، آنان مدت ۴ ماه آن شهر را محاصره کردند و سختیهای زیادی را متحمل شدند تا شهر را بدون خونریزی و جنگ و کشتار تحویل بگیرند .

حاکمان شهر، که از یاری رومیها ناامید شدندو مردم شهر که از دست حکمرانان بی کفایت خسته شده بودند، پیشنهاد کردند که ما شهر را به خلیفه وقت تحویل می دهیم . مسلمانان نیز شرط آنان را پذیرفته و به خلیفه دوم اطلاع دادند که برای تحویل گرفتن بیت المقدس به آنجا بیاید . او نیز با صلاحدید امیر مؤمنان علی علیه السلام و برخی از بزرگان مدینه، به بیت المقدس آمد و ضمن ملاقات با اسقفها و رهبران مذهبی، امان نامه ای را نوشته و رسما بیت المقدس را تحویل گرفت.
از فتح مسالمت آمیز شهر «ایلیاء» توسط لشکر اسلام، با توجه به قداستی که قرآن کریم برای آن سرزمین قائل شده است و همچنین به خاطر قبله اول بودن، نام ایلیاء را به «بیت المقدس » تغییر دادند و این شهر را که در طول زمانهای قبل از اسلام به ویرانه تبدیل شده بود، آباد کردند.
مهمترین بناهای مذهبی در شهر بیت المقدس، مسجد الاقصی است که در زاویه شرقی شهر و رو به قبله می باشد . این مسجد قبل از اسلام به شکل امروزی نبود; بکله تمام حرم شریف را که شامل قبه الصخره و جاهای دیگر نیز می شد مسجد الاقصی می نامیدند .
اما امروزه این نام بر مسجد بزرگی واقع در جنوب صحن حرم شریف اطلاق می شود . بنای جدید مسجدالاقصی در سال ۷۴ ق توسط عبدالملک بن مروان شروع و در سال اول حکومت ولید بن عبدالملک (۸۶ ق) به پایان رسید . طول مسجد ۸۰ متر و عرض آن ۵۵ متر است و مساحتی به اندازه ۴۴۰۰ متر مربع را شامل می شود . دکتر گوستاولوبون در کتاب اسلام و تمدن عرب می نویسد: «مسجدالاقصی از مهمترین و شگفت انگیزترین بناهایی است که انسان ساخته و زیبایی آن تصورناپذیر است .»
قبه الصخره یکی دیگر از آثار اسلامی در قدس شریف است . معراج پیامبر صلی الله علیه و آله از روی همین صخره – که مکانی به طول ۷۰/۱۷ متر و عرض ۵۰/۱۳ و ارتفاع ۵۰/۱ متر می باشد – انجام پذیرفت . این بنا در سالهای ۷۲ و ۷۸ ق توسط عبدالملک بن مروان دوبار تعمیر و تکمیل شد . قبه الصخره در فاصله ۵۰۰ متری مسجدالاقصی واقع شده است . یکی از دانشمندان اروپایی می گوید: من آثار و بناهای بسیاری را در هند و اروپا دیده ام; اما تا آنجایی که به یاد دارم بنایی زیباتر از قبه الصخره ندیده ام . تناسب حجمها و رنگهای این اثر بی نظیر است.
این شهر شریف تا اواخر قرن پنجم هجری در دست مسلمانان بود; اما در آن موقع بی تدبیری و سوء سیاست حاکمان مسلمان و ضعف و انحطاط و تفرقه های داخلی در میان مسلمانان، موجب شد که دشمنان اسلام کمر همت به تضعیف مسلمانان بسته و تسلط بر آنان را در سرلوحه برنامه هایشان قرار دهند; به همین جهت در سال ۴۹۰ ق صلیبیها با نیرویی کم نظیر که از سراسر اروپا جمع کرده بودند به تهاجمی وسیع دست زده و با توسل به بی رحمانه ترین روشها، بیت المقدس را به تصرف خود درآوردند . آنان فقط در حرم شریف، صدهزار
رابه قتل رساندند.
در طول ۹۱ سالی که بیت المقدس و مسجد الاقصی در تصرف صلیبیهای اشغالگر وخونخوار بود، این مسجد رو به ویرانی گذاشته بود. تا اینکه صلاح الدین ایوبی در سال ۵۸۳ ق پس از فتح عکا به سوی قدس حرکت کرد و پس از ۹۱ سال اشغال قدس به دست صلیبیها، آنجا را در ۱۷ رجب ۵۸۳ ق آزاد کرد و در جنگ تاریخی حطین کشتار عظیمی از صلیبیهای خونخوار به راه انداخت . او بعد از فتح شهر در مسجد الاقصی خطبه خواند و آنجا را بعد از تعمیر و نظافت و پاکسازی باگلاب شستشو داد و منبر زیبایی نیز از شام به آنجا آورد.
با توجه به جایگاه ویژه و قداست خاصی که سرزمین شریف بیت المقدس در اسلام دارد، در هر زمان علمای اسلام به ویژه مراجع شیعه نسبت به این شهر حساسیت فوق العاده ای داشته اند . به همین جهت از هنگامی که بیت المقدس توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل به اشغال درآمد، تا کنون، علمای اسلام برای دفاع از حریم سرزمینهای اسلامی و اولین قبله مسلمانان از خود واکنش نشان داده و ضمن اعلام مراتب انزجار خود، مسلمانان را به دفاع از آن دعوت نموده اند.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حکیم فرزانه حضرت امام خمینی قدس سره جرقه های امید در دلهای مردم مبارز فلسطین زده شد; چراکه انقلاب ایران یک حرکت اسلامی و ضد اسرائیلی محسوب می شد و رهبر آن در ۱۷ خرداد سال ۱۳۴۶ ش به مناسبت جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل، فتوای انقلابی خویش را مبنی بر حرمت هرگونه ارتباط تجاری و سیاسی دولتهای اسلامی با اسرائیل و حرمت مصرف کالاهای اسرائیلی در جوامع اسلامی صادر کرده و موضع خود را به طور شفاف بیان نموده بود . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز افزون بر حمایتهای همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین برای آزادی بیت المقدس، با اعلام روز جهانی قدس دفاع خود را به اوج رسانید . امام خمینی قدس سره این پیام تاریخی خود را در دفاع از قدس شریف در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ ش صادر نموده و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس معین کرد.
و در پایان سخنی از رهبر انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای به پایان می بریم:
«تحقیقات امروز در زندگی مسلمین و در آفاق اسلامی هیچ مسئله ای به اهمیت مسئله فلسطین نیست … فقط غصب خانه مسلمین نیست، بلکه قضیه بالاتر از این است . مسئله این است که دشمنان جهانی اسلام، بخشی از خانه مسلمین را برای حمله به صفوف مسلمین و برای مبارزه با خواسته ها و حرکات آنها، سنگر قرار داده اند .»


اخبار مرتبط :

راهپیمایی روز جهانی قدس در ندوشن / تصاویر

صلابت مردم ندوشن در یوم الله” ۲۲ بهمن ۹۶ “درخشید +تصاویر

شب قدر پیوند ناگسستنی با حضرت علی(ع) دارد/روز قدس نماد حمایت معنوی از فلسطین است

امام خمینی(ره) ایران اسلامی را در جهان سربلند کرد

مریم جعفری ندوشن برگزیده بخش مقاله جشنواره ملی اسوه های صبر و مقاومت شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامي؛ قبل از فرستادن ديدگاه، قوانين اين بخش را مطالعه نماييد.

خبرنگار ما باشید