به گزارش پایگاه خبری ندای ندوشن،عالم، عالم حرکت است. هیچ چیز در حال سکون و توقف نیست. حتی جمادات دارای حرکت مخصوص به خود هستند. انواع حرکت درونی و ذاتی یا عارضی و بیرونی. صعوی یا نزولی دورانی و …
انسان از این قاعده مستثنی نیست و هم اعضا و جوارحش و هم ساختار وجودی اش در حرکت است.
موتور حرکت انسان اراده و همت اوست.
الهی هب لی جسما روحانیا و قلبا سماویا و همتا متصلتا بک (خداوندا اراده و همتی عطا کن که از بزرگی به تو متصل شود.)
همت بلند سه ثمره دارد : نامه ریزی صحیح، وادار کردن انسان به تلاش و کوشش، زیاد کردن صبر و تحمل انسان
دیدگاه انسان ها به محرم و واقعه عاشورا و کربلا دو گونه است .
بعضی عاشورا را صراط می بینند تا از آن عبور کرده و به بهشت برسند. یعنی برای عزاداری و .. از جسم، روح، مال و … مایه می گذاریم تا به خوشبختی و سعادت آخرت برسیم. این خوب است. بهشت هم دری دارد به اسم باب الحسین که هر کس هر کاری برای ابا عبدالله انجام داده باشد از آن در وارد بهشت می شود.
گروهی دیگر بهشت می خواهیم ولی برای بهشت گریه و عزاداری و … نمی کنیم بلکه به عاشورا و امام حسین علیه السلام به عنوان یک دانشگاه نگاه می کنیم که در این دانشگاه بیاموزیم آنچه را موجب عزت جامعه و امت ها می شود. این همت بالاتر از آن همت است.
حسین بن علی باعث سعادت جامعه بشری است اگر دیدگاهمان دانشگاهی باشد نه پل.
حالا بخواهیم بدانیم دیدگاه ما کدام است نیاز به ملاک داریم . ۵ واحد درسی در این دانشگاه تدریس مس شود. امام حسین علیه السلام ۵ مساله اصلی را وجهه نظر خود قرار دادند و حرکت کردند ما هم باید این ۵ مورد را در ذهن مرور کنیم و به دیدگاه خود نمره دهیم و ببینیم دیدگاه ما دانشگاهی است یا فقط صراط
۱ – هدف سید الشهدا علیه السلام بهره وری اجتماعی است.
یعنی امام حسین علیه السلام قیام کرد برای اینکه بستری ایجاد شود که امت اسلامی در عزت و بزرگی زندگی کنند. نه اینکه مردم را ببرند بهشت. این قبل از قیامت و بهشت است. مسلمان به خاطر قابلیت های دینش باید آقای عالم باشد.
۲- سلطه ستیزی
امام حسین علیه السلام آمد به صحنه تا مبارزه کند با هر چه غلط است نه فقط ظلم بنی امیه و آل ابوسفیان و یزید. یکی از مصادیقش اینها هستند و ظلم و مصادیق امروزی آن د اعشی ها و تکویری ها و … هستند. با تمام بدی ها مبارزه می کند. چه جهل و نادانی باشد که انسان را بیچاره می کند چه بی بصیرتی چه تعصبات کور و خرافات و نفسانیات و …. ای انسان من بستر عزتمندی ایجاد می کنم که با تمام مظاهر سلطه مبارزه می کند.
۳- امنیت معنوی.
جوی در جامعه فراهم که معنویت آسان شود و مردم رغبت کنند و میل عاشقانه برای تقرب و معنویت داشته باشند و از معنویاتی مثل نماز لذت ببرند.
۴- احیاگری
احیای امر اهل بیت چیست؟ یعنی من شیعه بی حال نمی خواهم. من گریه کن بی تفاوت به جامعه نمی خواهم سینه زنی که همسایه اش گرفتار و گرسنه است و او بی تفاوت نمی خواهم. من گریه کن و شیعه و سینه زن و هیئتی می خواهم که حاضر باشد پای من وقت و تلاش و مال و زبان و که سهل است خون بدهد.
۵- پالایش و تحول.
وجودت را پالایش کنی از زشتی ها از حسد از کینه از تهمت و غیبت، شایعه پراکنی و آبروریزی و … و تحول داشته باشد و بدون یکنواختی باشد یعنی امروزت بهتر از دیروز نباشد باخته ای.
نکته برداری از سخنرانی استاد سید مهدی شمس الدین /
دیدگاهتان را بنویسید