پایگاه اطلاع رسانی ندای ندوشن؛این روزها همزمان با خرید های عید است. اگر به بازار سری بزنید آنچه بیش از همه جلب توجه می کند بحث ها و گفتگوهای بین فروشندگان و خریداران یا همان چانه زنی است.
معلوم نیست که چه کسی اولین بار این لغت را استفاده کرد و آیا به خاطر حرافی زیاد به این کار چانه زنی می گویند یا نه ولی در فرهنگ لغات آمده است:
چک و چانه زدن به گفت و گوی فروشنده و مشتری بر سر بهای جنس مورد معامله می گویند. در اصطلاح مردم بازاری اصرار هر یک از دو طرف معامله در مراعات سود خویش است . سماجت فروشنده در پایین نیاوردن قیمت جنس و تقاضای مکرر خریدار در کاستن بهای آن .
شاید فرقی هم نکند که اوضاع اقتصادی خوب باشد یا نه چون چانه زنی جز فرهنگ خرید ایرانیان است و هر جای دنیا که بروی در بازارها می توان ایرانیان را با چانه زنیشان بشناسی.
این فرهنگ اگر افراطی نشود بسیار زیبا و پسندیده است و حتی موجب ایجاد مودت در جامعه می شود.
آیا چانه زدن هنگام خرید با ارزش های اسلامی سازگاری دارد؟
چانه زدن در معامله، مستحب، لیکن در مواردی زیر مکروه است: هنگام خریدن قربانی، کفن، برده، اسباب و وسایل مورد نیاز حج و نیز در اجرت مرکبی که برای سفر حج کرایه می شود.
«ابوهشام قنّاد بصری» می گوید: من کالاهایی را از بصره برای امام حسین علیه السلام می بردم و گاهی با من در خرید آن ها چانه می زد؛ امّا برخی مواقع هنوز از نزدش برنخاسته بودم که همه را به دیگران می بخشید. [روزی] گفتم: ای فرزند رسول خدا، از بصره برایتان کالا می آورم و با من چانه می زنید امّا هنوز برنخاسته همه اش را[ به فقرا] می بخشید؟
حضرت فرمود: پدرم برایم نقل کرد و آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت داد که: مغبون، نه ستوده است و نه پاداش دارد.(تاریخ مدینه دمشق، ج۱۴، ص۱۱۲)
( یعنی چانه برای این می زنم که مغبون و فریب خورده در معامله نشوم.)
در رساله مراجع هم مواردی را ذکر کرده اند که از مستحبات معامله هست:
۱- یادگرفتن احکام معاملات به قدری که مورد احتیاج است، لازم است و بلکه اگر بداند در میان معاملاتی که انجام می دهد، هم معامله حرام و باطل و هم حلال و صحیح هست و نتواند تشخیص دهد، واجب است یاد گرفتن احکام آنها و یا ترک آن معاملات.
۲- فروشنده بین مشتریان در قیمت جنس فرق نگذارد.
۳- در قیمت جنس سختگیری نکند.
۴- چیزی را که می فروشد زیادتر بدهد و آنچه را که می خرد کمتر بگیرد.
۵- آن کسی که با او معامله کرده، اگر پشیمان شود و از او تقاضا کند که معامله را بر هم بزند، بپذیرد.
پس اینطور که در روایات و احکام معامله ذکر شد بحث تخفیف گرفتن و چانه زدن مبنای شرعی دارد، البته باید مراقب بود برای رسیدن به این مستحب مرتکب حرام نشویم. در سوالت پرسیده از مراجع محترم هم، نظر شما را به پرسش و پاسخی جلب می کنم.
آیت الله مکارم شیرازی
س: آیا چانه زدن مشتری در اسلام مستحب است؟
ج: در برخی از روایات استحباب آن آمده است ولی افراط و تفریط در هر کاری ناپسند است.
منبع؛بوتیا
دیدگاهتان را بنویسید