به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای ندوشن؛ حجت السلام سید علی طباطبایی امام جمعه موقت ندوشن در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اسلام انقلابی و اسلام آمریکایی در اندیشه امام خمینی (ره) چنین اظهار کرد:دغدغهی اصلی امام خمینی در طول سالهای نهضت اسلامی، اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و در درجه بعد ویژگیهای حاکم اسلامی (فقیه جامعالشرایط) بوده است
اسلام راستین و اسلام آمریکایی
وی افزود: امام خمینی با استناد به تأثیر واقعی روشنگریهای فزاینده انقلاب اسلامی و گسترش توجه جوامع اسلامی به پیامهای شورانگیز و بیدارگرانه انقلاب که خود برخاسته از احیای روح واقعی اسلام و شعائر دینی و فرهنگ قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) است، معتقد است که آمریکا و غرب برای مهار امواج بیداری اسلامی چارهای جز تحریف جنبههای حیاتآفرین اسلام و خنثیکردن اندیشه سیاسی اسلام ندارد.
امام جمعه موقت ندوشن اظهار کرد:هشدار امام خمینی نسبت به گفتمانی بود که آمریکا از رهگذر ترویج آن با استفاده از سلطه رسانهای و تبلیغاتی خویش به جنگ اندیشههای مترقی و اجتماعی اسلام ناب برخاسته است. به همین دلیل امام در کنار معرفی ابعاد مختلف اسلام، اهمیت توجه به کجفکریها و جمود و قشریگریها و معرفی ناقص اسلام و التقاطها و انحرافها را گوشزد میکند. از همین روست که او در دو سال آخر عمر شریف خویش در معرفی اسلام حقیقی، اصطلاح «اسلام ناب محمدی(ص)» و در معرفی اسلام متحجرین و مقدسمآبان و التقاطیها، اصطلاح «اسلام آمریکایی» را بهکاربرد و در غالب پیامها و سخنرانیها بارها به مناسبتهای مختلف در معرفی این دو اسلام پافشاری میکرد و بازشناسی اسلام ناب محمدی و جداکردن آن از اسلام آمریکایی را از واجبات سیاسی بسیار مهم میدانست و بر آن تأکید میورزید.
اسلام راستین
وی ابراز کرد:منظور از اسلام ناب محمدی (ص) همان اسلام حقیقی و اصیلی است که از پیامبر اکرم (ص) بیهیچ پیرایه و آرایشی به امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب(ع) و سپس به ائمه معصومین بعدی(ع) منتقل شده و از آن بزرگواران نسلبهنسل و دستبهدست گشته تا به ما رسیده است.
امام جمعه موقت ندوشن اظهار کرد: ویژگی اسلام ناب در اندیشه امام(ره) این بود که ایشان اسلام را منزوی نمیدانست بلکه به اسلام به عنوان دینی دارای برنامه برای اداره جامعه باور داشت، لذا تشکیل حکومت اسلامی یکی از مهمترین دستاوردهای چنین نگاهی به اسلام است و چنین حکومتی میبایست به شکل بدیعی همه نیازهای بشر را مورد توجه قرار میداد.
طباطبایی تأکید کرد: قطعا اسلام انزواطلب به هیچ وجه مورد تایید امام(ره) نبوده است، زیرا با این نگاه به اسلام، امام(ره) قادر نبود چنین تحول ژرفی را در جامعه ایجاد کند.
امام جمعه موقت ندوشن، این انقلاب را برگرفته از اسلام ناب محمدی دانست و گفت: این انقلاب در مقابل اسلام مرتجع آمریکایی و سکولار ایستاد و با 37 سال سراسر حماسه و توأم با توطئههای مختلف که هر یک از این توطئهها برای سقوط و شکست یک نظام و کشور کفایت میکرد، به راه اسلام واقعی ادامه میدهد.
وی با بیان اینکه بعد از گذشت حدود 4 دهه، استحکام نظام خدشه دار نشده و روز به روز تقویت شده است، تصریح کرد: برخی تلاش میکنند تا القا کنند که امام خمینی (ره) و اصول وی که بر مبنای آن انقلاب کرد، دچار خدشه شده است و باید سراغ افکار جدیدتری رفت.
طباطبایی با تاکید بر اینکه اسلام واقعی، اسلام عدالت، فرهنگ عاشورایی و تکیه بر مستضعفین است، تصریح کرد: باید بر پایه این اسلام، در برابر یزیدیان زمان و استبداد ایستادگی کرد.
اسلام آمریکایی
طباطبایی در تشریح ویژگیهای اسلام آمریکایی گفت: اسلام آمریکایی اسلام سازش و فردگرایی بود. چنین اسلامی ظلمپذیر است و در مقابل تعدی تسلیم میشود.
وی اضافه کرد: اسلام آمریکایی اسلام تحریف شدهای است که مصداق «نومن ببعض و نکفر ببعض» است؛ یعنی احکام اسلام را تجزیه میکند و اسلام را یکپارچه نمیبیند. از نگاه امام(ره) اسلام آمریکایی یک قرائت تحریفی از اسلام برای تخدیر جوامع اسلامی است و از این سو مورد حمایت غرب است و براساس چنین بینشی است که اسلام آمریکایی به تعبیر امام(ره) همان اسلام مرفهین بیدرد است.
طباطبایی ادامه داد: اسلام آمریکایی اسلام سازنده و رشد دهنده نیست و نمیتواند معنویت را در سطح جامعه گسترش دهد و اگر از معنویت هم صحبت میکند، منظور یک معنویت متفرد و فردگرایانه است.
وی در پایان گفتگو افزود :انقلاب اسلامی» و «اسلام انقلابی» دو عنوان از یک مفهوم و معنا و حقیقت ناب هستند و هیچگونه تعارضی بین این دو کلید واژه وجود ندارد. لذا انقلابی که اسلامی نباشد، التقاطی خواهد بود و اسلامی که انقلابی نباشد، تحجر خواهد بود چون اسلام در ذات خود انقلابی است.
دیدگاهتان را بنویسید