شماره خبر: 20889 بدون دیدگاه انتشار: 22 اسفند 1395 - 16:34 نسخه چاپي ارسال به دوستان

برنامه محوری بجای فردگرائی ملاک انتخاب مردم در شورا آینده

یادداشت/

برنامه محوری بجای فردگرائی ملاک انتخاب مردم در شورا آینده

اگر کاندیداها برنامه عملی خود را برای رفع مشکلات ارایه دهند دانش وبینش آنها درخصوص مدیریت شهری مورد سنجش قرار خواهد گرفت. مردم هم می توانند به جای سلیقه محوری و فردگرایی به برنامه های افراد رای دهند.

پایگاه اطلاع رسانی ندای ندوشن؛با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر و روستا و لزوم انتخاب افرادی از سوی مردم برای پارلمان محلی همواره تعدد و تنوع کاندیداها در تخصص های مختلف انتخاب را برای مردم سخت تر کرده است .

دراینجا لازم دیدم مقدمه را با این سوال آغاز کنم : اگر شما شورای شهر می شدید چه کاری برای شهر انجام می دادید ؟؟؟؟؟

یک عضو شورای شهر باید دانش و اطلاعاتش به روز باشد یا به عبارتی اندیشه های نو و ایده های جدید داشته باشند.

 

اهداف اداره شهرها را براساس نیازهای مردم تنظیم کنند و برنامه مدونی برای هدایت مدیریت شهری داشته باشند.

شناخت نیازهای جامعه اولین و مهم ترین محور در وظایف شورای شهر است

اهل عمل باشند و از شعارگرایی پرهیز کنند، شهامت و شجاعت لازم جهت اجرای طرح ها و برنامه های خود داشته باشند.یکی از آفت های شورای شهر که در شهر…… نیز بسیار به چشم میخورد، بحث شورای شهر پلکانی است! با این معنی که در سال های اخیر نمایندگان شورای شهر، به منصب خود به چشم نردبان ترقی نگاه کرده اند و گاها نیز موفق شدند!!!

خداجو و خدامحور باشند و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره برداری نکنند.

خوب است که آقایان پیش از هر چیزی قانون اساسی جمهوری اسلامی به خصوص وظایف شورا های شهر و روستا را مطالعه کنند. فن بیان و ارتباطات مؤثر داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.مهارت ایجاد وحدت، همدلی و وفاق شهروندان را داشته باشد.گاهاً دیده شده است که تعدادی از آقایان برای جذب آراء از وادی قومیت ها ومحله ای و طایفه ای وارد می شوند که در بسیاری از مواقع موجب ایجاد اختلاف بین آنها می شود.

هیچکس تردید ندارد که کسی می تواند به لیاقت عضویت در شوراهای اسلامی و ترجیحاً در شورای اسلامی شهر نائل آید و مستمراً ایفاگر نقش های موثر و کارآمد باشد اما در اینجا به ذکر مواردی اصولی که باید حایز ان باشد اشاره می کنم:

1-با برخورداری از مدارک دانشگاهی معتبر ، مرتبط و نیز با پشتوانه های اجرایی و مدیریتی و در راستای آنها با پیشینه مکتوب، شفاهی و یا عملیاتی در ارائه دیدگاهها، قادر به فهم مسلط اجرایی وظایف شهرداری ها باشد!

2-شهر را از منظر ورود شهرداری به توسعه شهری بطور کامل بشناسد و تفاوت نگاه و تمایز پردازش شهرداری به شهر را با سایر نگاهها بداند، تا جائیکه جایگاه نهاد مهم شهرداری را به نفع نگاه محدودش، مصادره نکند!

3-از شهر و شهرداری و شهروند و شهروندی، تعاریف استاندارد داشته و قالب ها و محتواها را بشناسد و بداند که مقصد کجاست و با همین هدف یابی ها، مسیریابی را به درستی انجام داده و ابزار مناسبی را در رسیدن به مقصد و وصول اهداف انتخاب و روشهای درستی را نیز پیشه کرده و کارآمدان را با خود همراه کند.

4-چشم انداز او به شهر و توسعه شهری، جهانی باشد و از طرحهای موفق ملی بعنوان الگوهای بومی استفاده کرده و تا جائیکه ممکن است در راستای شکوفائی استعدادهای بالقوه و احیای قابلیت های مهم بکوشد و در این راه از شرایط و امکانات  بهره گیرد.

5-تجربه یا تجارب موفق و یا طرحهای تجربه شده ای را با خود به شورای شهر بیاورد، نه آنکه بخواهد در شورای شهر به کسب تجربه بپردازد و مردمی را معطل ندانم کاری ها و فقدان های مهارتی خود کند، چرا که شورای شهر، آزمایشگاه و یا آرایشگاهی برای استاد شدن ناشی ها نیست، بلکه دقیقاً یک پارلمان کوچک محلی است که در عین حال، تصمیمات بزرگی بعهده اش سپرده شده و کارهای مهمی باید انجام دهد.

6-بداند که عضویت در شورای شهر، برای دخالت عملی در وظایف اجرایی شهردار، کادر مدیریتی و کارکنان شهرداری و یا مانور رسانه ای عضو یا اعضای شورای شهر برای مصادره فردی نتایج حاصله از یک مجموعه تلاش جمعی نیست، بلکه عضویت در شورا، کمک به تصمیم و هدایت جمعی، ایجاد تفکر و تحقق اراده جمعی است.

7-بتواند با اقتداربخشی به شهردار در جلسات ستادی شهرستان و استان، زمینه های برخورداری شهر را از بودجه ها و اعتبارات ملی و نیز افزایش اختیارات تفویض شده به شهردار را فراهم آورده و برای برخوردارکردن شهر از پروژه ها و طرحهای ملی و استانی، کاتالیزوری عمل کند.

8-بجای خودمحوری و خودپردازی، دگرخواهی و دگرپردازی و شهرپردازی را در دستور کار قرار داده و بشدت از انتقام کشی، مطالبات مادی، مانورهای قدرت فردی، انحصارگرائی، تکروی، سوژه سازی برای مخالفان و رسانه ها، اختلاف اندازی، باندسازی، خط بازی، گروکشی و سلسله اتفاقاتی که در برخی شوراها در سه دوره گذشته، به دروغ و یا به درستی نقل شده، بپرهیزد!

9-وعده های دروغ، بالابردن سطح انتظارات شهروندان، ارائه طرحهای فضائی، بازی با احساسات و آرزوهای مردم، دادن نشانی های غلط، تخریب رقبا، تحقیر عملکردهای گذشته و دادن شعارهای فراتر از اختیارات اعضای شورا نباید در نطق ها و مصاحبه ها و تیترهای تبلیغاتی اش باشد و شهروندان نیز باید بدانند که چنین افرادی، قصد دارند بنای بزرگی را با مصالح دروغ، طراحی و اجرا کنند که یقیناً چنین بار کجی به منزل نخواهد رسید.

10-نباید از اعتبار دیگران خرج کند و قطعاً باید از خودش مایه بگذارد و در این رابطه باید نشان دهد که وامدار کسی نبوده و نیست و اعتبارش نیز قرضی و عاریتی نیست و عملکردش نیز در صورت انتخاب، متاثر از ایماء و اشاره کسی انجام نپذیرفته و کلاً با واسطه عمل نکرده و لابی گری های حزبی و جناحی ندارد، اگر چه مشاوره پذیری، منافاتی با استقلال عمل ندارد.

استدعای ما از بسیاری از افراد ناتوانی که این روزها بی جهت خود را توانمند و کاربلد معرفی می کنند، این است که بی جهت احساس تکلیف و یا ادعای تکلیف نکنند و جوانمردانه بگذارند تا در فضاهای کم التهاب تری، مردم بتوانند از بین افراد صالح، افراد اصلح را برگزیده و شورای کارآمدتری را تجربه کنند و گرفتار انتخاب های سنتی و احساسی و تلقینی و تحمیلی و تشریفاتی نشوند.

اخبار مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامي؛ قبل از فرستادن ديدگاه، قوانين اين بخش را مطالعه نماييد.