چکیده
زمینه: امروزه جهان در حال تغییر و تحولات سریع و روز افزون است و در این میان سازمانهایی میتوانند موجودیت خود را حفظ کنند و به رقابت ادامه دهند که دارای توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت باشند.
هدف: بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت در بین کارکنان ستادیِ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع پیمایشی همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادیِ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میباشد که از میان آنها تعداد387 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه تعیین شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین خلاقیت با توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین خلاقیت با ابعاد؛ خودکارآمدی، خودمختاری، معناداری و اثرگذاری؛ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و اینکه بین بُعد اعتماد و اطمینان با خلاقیت رابطه وجود ندارد.
نتیجهگیری: توانمندسازیروانشناختی بر خلاقیت تاثیر دارد و هر چقدر کارکنان توانمندی روانشناختی بالاتری داشته باشند از خلاقیت بیشتری برخوردار خواهند بود.
کلیدواژه ها: توانمندسازی روانشناختی؛ خلاقیت؛ کارکنان ستادی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
نویسندگان:
سعید غیاثی ندوشن: استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول)
فاطمه جهانی جوانمردی: کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
علی خورسندی طاسکوه: استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی – دوره 6، شماره 3 – شماره پیاپی 23، زمستان 1395.
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید