به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای ندوشن ؛ندوشن به دلیل دارا بودن معادن غنی انواع سنگهای گرانیت، مرمریت، ، باریت و سنگ آهن به یکی از قطب های سنگ های معدنی در منطقه تبدیل شده است.
علی رغم برخورداری این شهر از مواهب خدادادی و منابع طبیعی متاسفانه نحوه استخراج و حمل و نقل نادرست مواد معدنی، و زیر ساخت ضعیف جاده های روستایی وتخریب وسیع سطوح آنان، تصادفات را در سطح گسترده ای برای بخش و شهروندان رقم زده است .
چند صدکیلومتر راه روستایی ندوشن به دلیل حمل سنگهای معدنی تولیدی معادن به تمامی نقاط کشور، تقریباً تمامی آنها زیر بار ترافیکی محموله های مواد معدنی و سنگ اهن قرار دارند.
بارگیری کامیون ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم و با وزنهای غیر مجاز، پارک در حاشیه جاده ها رعایت نکردن قوانین راهنمایی ورانندگی مهم ترین معضلاتی است که این محموله ها برای جاده های ندوشن در پی دار ند وفشار مضاعفی را به سطح جاده ها وارد می سازند ، علاوه بر این بعضاً ریزش بار در سطوح جاده ای و عبور و مرور خودروها ازروی آن و تخلیه و واژگونیهای مربوطه ، موجب تخریب زودهنگام جاده و ابنیه فنی آن می شود.
یکی از مهمترین مشکلاتی که منطقه ندوشن با آن روبروست تخریب بی رویه راه های روستایی و محورهای مواصلاتی است که به دلیل اضافه بار، ریزش بار در جاده ها و تردد بیش از حد کامیونهای معدنی از محورهایی که صرفاً بر اساس آمار خانوار ، مشخصات فنی و مهندسی مربوط به راه های روستایی ، طراحی ، مطالعه و احداث گردیده است.
با وجود برخورداری ندوشن از منابع ارزشمند و واحد معدنی که بخش عمده ای ازتولیدات آن به خارج از استان صادر می شو د، در حال حاضر ندوشن وروستاهای اطراف از منابع درآمدی معادن هیچ عایدی ندارد وسود کلان آن به جیب معدن داران واریز می شود و سهم شهروندان این بخش و مناطق محروم آن ، تنها ، تخریب، ویرانی وتصادف است و این در حالی است که سالانه میلیاردها ریال اعتبار شهرستان صرف بازسازی و نگهداری راه های روستایی می شود که محموله های معدنی تخریب کرده اند ؛ همچنین عبور وسایل نقلیه سنگین وتخریب معابر و خیابان های سطح این روستاها ، مردم را به ستوه آورده است
مسیرهای سورک به ندوشن – جاده ندوشن به فولاد الیازی ، مسیر هفتهر از بحرانی ترین مسیرهای هستند که با این معضل رو به رو می باشند.
با عمل به آیین نامه اجرایی قانون معادن ایران و اتخاذ راهکارهایی جهت اخذ عوارض از معدن داران برای نگهداری و بهسازی راه های دسترسی به معادن، ایمن سازی و تقویت راه های ارتباطی با تعریض و آسفالت شانه راه ها ، احداث باسکول درمعادن برای کنترل میزان بار کامیون ها و استقرار باسکولهای سیار در نقاط مختلف برای کنترل و جلوگیری از حمل اضافه بار از اقداماتی است که می تواند در حل این معضل موثر واقع گردد.
سلام
انشاالله از 15درصد درآمد معادن که سهم منطقه میباشد ،جاده تعمیر میشه