شماره خبر: 25016 بدون دیدگاه انتشار: 26 خرداد 1398 - 17:14 نسخه چاپي ارسال به دوستان

اوقات فراغت دانش آموزان، نیازمند مدیریت واحد

اوقات فراغت دانش آموزان، نیازمند مدیریت واحد

فصل تابستان فرا رسید و چگونگی گذران اوقات فراغت دانش آموزان بعد از تعطیلی مدارس، ذهن و فکر والدین را به خود مشغول کرده است.

به گزارش ندای ندوشن؛این موضوع سال‌ها است که به بحث تابستانی مسئولان و متولیان امور فرهنگی تبدیل شده است و هرسال ارگان‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را درگیر مباحث آن می‌کند و نشست‌هایی به منظور برنامه ریزی برای آن انجام می‌شود.

اوقات فراغت دانش آموزان که بخشی از زندگی آنان در دوران سرنوشت ساز جوانی و نوجوانی است؛ نیازمند برنامه ریزی دقیق و اصولی است و اگر به شکل صحیح راهبری و هدایت نشود آسیب‌ها و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

موازی کاری دستگاه‌ها در این زمینه از جمله مشکلاتی است که بارها گفته شده؛ اما همواره این مشکلات باقی است و برنامه‌های به شکل غیرمنسجم و گاهی پراکنده توسط مراکز مختلف دولتی و غیردولتی ارائه می‌شود که لازم است تحت یک مدیریت واحد راهبری شود.

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر پرهیز از موازی کاری در برنامه‌های اوقات فراغت تاکید دارند و معتقدند برای استفاده بهینه از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید ایده و فکر واحدی وجود داشته باشد.

دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، مراکز و پارک‌های علمی و فناوری، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان و فنی و حرفه‌ای باید با هم اندیشی و تمرکز امکانات و بودجه‌های خود، مدیریت واحدی را تشکیل دهند که بتوانند موضوع اوقات فراغت را دنبال و پیگیری کنند.

امروزه با توجه به توسعه و گسترش ابزارهای ارتباط جمعی، شبکه‌ها و فضای مجازی خواسته یا ناخواسته بخش عمده‌ای از اوقات فراغت جوانان در این فضا تلف می‌شود که ممکن است خطرات و آسیب‌های اجتماعی جدی و جبران ناپذیری نیز آنان را تهدید و خانواده‌هایشان را درگیر آن کند.

پربارتر کردن برنامه‌های اوقات فراغت جوانان و نوجوانان می‌تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل و جذب آنان به سمت برنامه‌های فرهنگی و هنری سالم و بدون دغدغه داشته باشد.

گذشته از آن، برنامه‌های اوقات فراغت باید بر اساس نیاز سنجی، علاقه مندی استقبال دانش آموزان انجام شود تا بازدهی بهتری داشته باشد.

چیزی که امروز بیش از همه مورد نیاز است تا در برنامه‌های اوقات فراغت گنجانده است مهارت آموزی دانش آموزان در رشته‌های مختلف است که می‌تواند کمک بزرگی در اینده شغلی آنان نیز داشته باشد و اگر چه چنین برنامه‌هایی در برنامه‌ها وجود دارد لازم است نگاه ویژه ای به آن بشود.

بررسی و آسیب شناسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های سالهای گذشته نیز می‌تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت این برنامه بکند اما لازمه همه برنامه ریزی ها ایجاد مدیریث واحد در برنامه‌های اوقات فراغت است.

احمد جعفری ندوشن

اخبار مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامي؛ قبل از فرستادن ديدگاه، قوانين اين بخش را مطالعه نماييد.