شماره خبر: 7369 6 دیدگاه انتشار: 12 تیر 1393 - 17:15 نسخه چاپي ارسال به دوستان

10 سال انتظار براي “جاده مرگ”/ جاده ندوشن زير چرخ‌هاي حادثه

10 سال انتظار براي “جاده مرگ”/ جاده ندوشن زير چرخ‌هاي حادثه

جاده فولاد آلياژي - ندوشن، يكي از جاده هايي است كه مردم منطقه ندوشن 10 سال براي ساخت آن در انتظار ماندند اما پايان اين انتظار، آغازي براي جولان سفيران مرگ بود.

به گزارش پایگاه خبری ندای ندوشن، در كمربندي يزد، آنجا كه شركت عظيم فولاد آلياژي مستقر شده است، جاده اي احداث شد تا سبب آسايش مردمان ندوشن شود اما اين جاده اكنون آرامش را از مردم اين منطقه سلب كرده است.

اين جاده اكنون محل جولان تريلي هاست و همين امر سبب شده تا جاده فولاد آلياژي – ندوشن، به جاده بندرعباس ملقب شود اما عده اي ديگر نيز اين جاده را به خاطر عرض كم و تردد بسيار تريلي ها و وسايل نقليه سنگين، جاده مرگ ناميده اند.

تردد روزانه 150 تا 200 دستگاه تريلي و كاميون در جاده ندوشن

اين جاده روزانه شاهد رفت و آمد حدود 150 تا 200 دستگاه تریلی و کامیون حامل سنگ ها و خاک های معدنی است و اين رفت و آمدهاي متعدد، آرامش و آسایش را از مردم سلب کرده است زيرا عرض كم جاده، استفاده از آن را براي ساير رهگذران با مشكلات بسياري مواجه كرده است.

يكي از ساكنان منطقه ندوشن درباره اين جاده گفت: مردم ناچار به عبور از اين جاده هستند اما به قدري تردد خودروهاي سنگين در اين جاده كم عرض بالاست كه ما هر بار در اين مسير قرار مي گيريم، اميدي به زنده ماندن نداريم.

عليرضا طباطبايي بيان كرد: اين جاده اين جاده لعن و نفرین های مردم را به جان می خرد و آن را نثار بی خردی، بی تجربگی و سوء مدیریت مجریان آن می کند، مردمی که سالها از فقدان راه رنج می بردند و امروز بهره کافی از حقوقشان نمی برند.

رانندگان خواب آلودگي كه بيمه شخص ثالث خيال آنها را آسوده كرده است

وي يادآور شد: بسياري از رانندگان خودروهاي سنگيني كه در اين مسير تردد مي كنند، خواب آلود هستند و اين امر سبب شده تاكنون خودروهاي سواري بسيار را زير بگيرند، خودروهايي كه برخي از آنها پنج سرنشين داشته و همه آنها را به كام مرگ فرستاده اند.

طباطبايي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد رانندگان تريلي ها نيز ديگر نسبت به حوادثي كه اتفاق مي افتد، بي خيال شده اند و در واقع بيمه شخص ثالث به نوعي خيال آنها را راحت كرده و آنها در بسياري از مواقع در اين جاده چرت مي زنند.

حکایت این جاده از حدود 15 سال پیش آغاز شد که مردم دلشان به نزدیکتر شدن فاصله میان ندوشن و مرکز استان و شهرستان خوش بود اما نمی دانستند که روزی رفت و آمد سفیران مرگ، بلای جان آنها می شود.

جاده كم عرضي كه مردم براي احداث آن 10 سال انتظار كشيدند

ساخت این جاده که بیش از 10 سال طول کشید، دارای عرضي کم است و از استانداردهای لازم برخوردار نیست و ظرفیت لازم برای رفت و آمد تریلی ها و کامیون ها را ندارد.

در حالی که بارها مشکلات جاده فوالاد آلیازی – ندوشن به مسئولان راه و شهرسازی استان گوشزد شده است، اما گوش شنوايي براي رفع اين مشكل وجود ندارد اما واقعيت اين است كه اين جاده براي عبور تریلی ها و کامیون ها مناسب نيست و جان مردم هر لحظه در خطر است.

اغلب اين تریلی ها بدون رعایت قوانین و بی توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این مسیر جولان می دهند و مردم باید نظارگر اين جولانها و البته بی توجهي مسئولان باشند.

يكي ديگر از ساكنان ندوشن در اين باره به خبرنگار مهر گفت: مردم ندوشن می گویند عبور تریلی ها و استخراج معادن هیچ نفع و سودی برای منطقه ندارد و از بین بردن محیط زیست و نابودی مراتع و به خطر انداختن جال و مال مردم تنها چيزي است كه عايد مردم شده است.

عوارض استخراج معادن ندوشن كجا هزينه مي شود؟

سئوال مردم ندوشن اين است که عوارض استخراج معادن ندوشن در کجا هزینه می شود و مسئولان چه زماني می خواهند به خواسته های به حق مردم منطقه پاسخ دهند؟

آیا ساماندهی این جاده باید به قیمت جان ده ها نفر از مردم تمام شود و آیا مسئولان راه و شهرسازی استان يزد، در این مسیر رفت و آمد کرده اند تا بتوانند مشکلات آن را درک و لمس کنند؟

مردم ندوشن به دليل مصائب سنگيني كه به دنبال تصادفات بر آنها وارد شده، همواره نگران هستند و گمان مي كنند جان مردم براي مسئولان اهميتي ندارد.

آنها اميدوارند كه مسئولان براي رفع مشکلات این جاده اقدام عاجلی انجام دهند و نگراني هاي مردم ندوشن را برطرف كنند.

اولويت در حوزه عمراني با پروژه هاي نيمه كاره است

مسئولان استان گرچه حل اين مشكلات را در برنامه دارند اما به گفته يكي از مسئولان در حوزه عمراني استانداري، اين طرح ها اكنون اولويت استان نيست و در تلاش براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام هستيم.

پروژه هاي نيمه تمام كه به بودجه اي بالغ بر 35 هزار ميليارد ريال نياز دارند، اكنون همه بودجه هاي استان را مي بلعند و همه هم و غم مسئولان به تكميل اين پروژه ها معطوف شده است.

 

جاده هاي غير استاندارد با نقاط حادثه خيز بسيار، بلاي جان مردمان مناطق مختلف شده و جان آنها را همواره در معرض تهديد قرار مي دهد.

اميد مي رود مسئولان استان يزد در كنار پروژه هاي نيمه كاره، نيم نگاهي نيز به پروژه هاي غيراستانداردي كه جان مردم را بازيچه قرار داده اند، داشته باشند تا از اين رهگذر، امنيت و آرامش و آسايش براي مردم به ارمغان آورده شود.

—————–

گزارش: احمد جعفری ندوشن، نيره شفيعي پور- خبرگزاري مهر

اخبار مرتبط :

مردم ندوشن با برگزاری آیین سنتی الوداع، با ماه مبارک رمضان وداع کردند

مبلغ 54 میلیارد ریال به جاده ندوشن – ورزنه تخصیص یافت

جلسه پرسش و پاسخ امام جمعه و فرماندارمیبد با مردم روستاهای علویه و نیوک

بارندگی زیان هایی به راه روستایی هفتهر بخش ندوشن وارد کرد

تکمیل مرکز جامع سلامت ندوشن 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

6 پاسخ به “10 سال انتظار براي “جاده مرگ”/ جاده ندوشن زير چرخ‌هاي حادثه”

  1. سلیمی پور گفت:

    خداخیر آن پیمانکار ومسئولان وقت را ندهد که به هر طریقی در ندوشن ویزد بانی اجرا بودندومنت بی نهایت بر سر مردم گذاشتند .تنها کاری که کردند این بود که در سوانح رانندگی ومرگ عزیزان ماخود را شریک نمودند،واخیرا با شروع به کار معادن گوناگون منطقه،با وارد شدن ارابه های مرگ در این کوره راه، این مهم را سرعتی بیشتر بخشیدند. خدا به بانیان آن اجرمربوطه عطا فرماید.همه بگید آمین

  2. بی وفا گفت:

    کاری ندارد مردم ندوشن و هفتهر باید مثل مردم روستای شحنه که همت داشتند و مسیر تردد تریلی به روستایشان را بستند با خالی کردن چند تا ماشین خاک جاده را ببندند و مانع شوند وقتی همه اش حرف باشد ولی هیچ کاری نکنیم بهتر از این نمی شود.

  3. هادی گفت:

    کجای دنیا به کامیون میگن ارابه مرگ؟ وقتی این جاده می ساختن همه خواب بودن دست دردست هم دهید وبیاید تنها شهر بدون ارابه مرگ داشته باشیم فقط فرشته کوچیکا حق عبورومرور داشته باشن مشکل استاندار نبودن جاده است نه اربه مرگ خوب شدجاده ورزنه درست نشد !!!!!!!!!!!!!!

  4. رضا گفت:

    جالبه که اغلب رانندگان ارابه های مرگ گواهینامه ندارن

  5. هادی گفت:

    بلیس راه با کلانتری باید برخورد کنن اونا که ندارن تو معدن سنگ اهن هستن اقا رضا یه چیزی نبرون اینا که تو شهر هستن اکثرشون دارن مشکل عرض جاده هست این باید درست بشه کل ماشینی ندوشنی که تو این راه رفت وامد میکنن 15تا20 هستن یه روز برو خلیل تاعقدا جدا ازخط اصلی 500تا ماشین از معدن چاه واشه.چاه ریگ.کال نمک.ورزنه دارن میان هیچطوریم نیست فعلا 20تا کامیون ندوشن سردسته کاریشم نمیشه بکنی خوش باشی

  6. سلیمی پور گفت:

    البته پاسگاه ومسولین محترم انتظامی که فقط به مدارک معمولی خودروها گیر میدن خوبه زحمت کشیده و فقط از رانندههای ارابه های مرگ گواهینامه بخواهند. میبینید دقیقا در طول یک ماه تعداد این برادران ارابه ران نصف میشن چون گواهینامه ملک الموتی ندارن. البته نباید منکر زحمات عزیزان نیروی انتظامی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاربر گرامي؛ قبل از فرستادن ديدگاه، قوانين اين بخش را مطالعه نماييد.